Gymles tijdens thuisonderwijs

Jesse van Maldegem is docent lichamelijke opvoeding en counselor op het Goese Lyceum locatie Oranjeweg. Sinds 16 december zitten zijn leerlingen weer thuis vanwege de lockdown. Hierdoor zijn de fysieke gymlessen op school onmogelijk en voor velen mist er een patroon om te bewegen.

Jesse is daarom na de kerstvakantie gestart met alternatieven om zijn leerlingen te stimuleren om toch dagelijks te bewegen. Dit betekent dat de gymlessen in het onlinerooster staan ingedeeld. De leerlingen hebben dan even contact met elkaar en de docent en gaan daarna fysiek aan de slag.

De app Strava is daarbij hét middel om inzichtelijk te maken wat een leerling doet, zegt Jesse. "De leerlingen werken veel met Strava. Via deze app wordt bijgehouden hoe en hoeveel je beweegt. Iedereen is met zijn eigen account lid van zijn klassenclub. De klassenclub is door de gymdocenten aangemaakt om met de klas zoveel mogelijk beweegminuten te maken.

Dat bewegen kan op allerlei verschillende manieren. Wekelijks wint de klas met de meeste bewegingsuren een prijs, die is door de ouderraad beschikbaar gesteld. Hiermee kunnen ze na de lockdown met de klas een uitje organiseren.  Daarnaast kunnen ze ook individueel zoveel mogelijk minuten maken of een Strava-art maken voor een prijs.  Mocht het nou heel slecht weer zijn dan kunnen ze bijvoorbeeld een online les jongleren krijgen."

Doordat de opdracht die ze krijgen erg vrij zijn, kunnen ze bijna alle sporten opnemen voor de bewegingstijd. "Dit betekent dat sommige leerlingen ook hun voetbaltraining of online dansles opnemen die nog wel doorgaat. Ze maken dan niet altijd veel kilometers maar wel de minuten waar het om gaat. Het belangrijkste is dat je iets zoekt dat bij je past en waar je plezier in hebt. Zo heb ik ook een leerling die een pingpongtafel in de garage heeft staan. Hij kleurt dan op Strava de hele garage oranje."

Sociaal aspect

Het sociale aspect is één van de belangrijkste zaken binnen een gymles en dat is ook wat de meeste kinderen en volwassenen in deze tijd missen. "Om dit sociale aspect een klein beetje te stimuleren krijgen de leerlingen opdrachten waarin ze bijvoorbeeld elkaar in tweetallen moeten ontmoeten met de Strava-app, gezamenlijk een rondje bewegen of een bingo samen maken. Dit doe je met een kaart waar verschillende opdrachten op staan om foto's van te maken."

De gymdocenten kunnen in de klassenclub alle leerlingen volgen in wat ze gedaan hebben. Hierover neemt Jesse contact op met leerlingen door 'kudos' te geven, dit zijn een soort likes. Of hij kan een korte reactie toevoegen. Wanneer het een leerling niet lukt om activiteiten te volbrengen neemt hij contact op met thuis en gaat hij in gesprek.
 

Belang van bewegen

Bewegen is belangrijk zegt Jesse: "Bewegen een heel goed en gemakkelijk middel om samen iets te doen. Het voelt vaak prettiger omdat het leuk is. Maar het voelt ook prettig omdat bepaalde hormonen tijdens het bewegen vrijkomen die een fijne prikkel geven waardoor ook stress vermindert en je beter slaapt. Hierdoor krijg je als cadeautje nog meer energie. Daarnaast is bewegen ook belangrijk om je hart gezond te houden, je botten te versterken en het houdt je het lichaamsgewicht op peil. Wat zeker ook van belang is, is dat leerlingen door bewegen de hersenen beter activeren en beter kunnen leren."

Jesse probeert zijn leerlingen mee te geven dat bewegen echt heel erg leuk kan zijn ondanks de beperkingen. En dat bewegen onmisbaar is in een gezonde leefstijl, dat je dagelijks minimaal een half uur matig tot intensief moet bewegen. Hij probeert iedereen de basis mee te geven, zodat iedereen zijn hele leven met plezier kan blijven bewegen. Hij doet dat door veel verschillende sporten aan te bieden in de les en ze ook uiteindelijk met een keuzeprogramma in het examenjaar naar de vereniging of sportschool toe te krijgen.

Jesse van Maldegem